Smånjutningar

1991 kom en bok som skulle röra om den vedertagna synen på marknadsföring ordentligt, ”Popcornrapporten”, av Faith Popcorn som i sin bok beskrev flera av de konsumentbeteenden vi idag är väl förtrogna med. Cocooning exempelvis. Har du pimpat ditt vardagsrum och renoverat ditt kök, eller planerar du fortfarande?

Popcorn skrev också om en annan trend som skulle få sin relevans ganska snart - smånjutningen. När konjunkturen sviktar, väljer man bort de investeringar som riskerar ens privata ekonomi och istället köper man en produkt med lägre pris, men som ändå är i toppklass. Istället för att köpa en ny röd Ferrari, köper man en rödlackerad möbel till vardagsrummet. Istället för att köpa en ny stereoanläggning köper man en fickapparat av bästa märke. Istället för att äta en femrättersmiddag på en italiensk gourmetkrog, tar man en utsökt, äkta, italiensk espresso.

Man ger inte avkall på att köpa toppkvalitet, men man köper billigare produktslag, i toppkvalitet. När detta skrivs svajar den globala ekonomin. Dags för smånjutningar!

Bilden är tagen på en rysk restaurant i den vackra staden Riga 2005. Om kaviaren var äkta rysk, och ifall jag verkligen önskar att den var det, förtäljer inte historien.



<<< Tillbaka till www.unnasig.se

Text: Olle




 

Unnasig - smånjutningar