RSS

Kom in på en öl och en smörgås

1967 gjorde Pripps en reklambok med ovanstående titel innehållande recept, berättelser samt en grammofonskiva med en visa insjungen av Olle Adolphson. Den är på flera sätt intressant. Vår analys lyder såhär:

Detta var en tid när mellanölet hade funnits i butiker i två år. Vi talar alltså om riktigt mellanöl, en fullgod produkt av kontinental klass, liknande det öl som dricks på pubar i Storbrittannien och bierstuben i Tyskland – inte den utspädda skrivbordbyråkratiska produkten folköl. Mellanölet var en produkt värd att ställa fram på bordet på en lättsammare middag och passade som hand i handsken med tidens vindar. Människor hade tröttnat på det institutionaliserade umgänget med parmiddagar där gästerna ringde på dörren prick klockan sju, för att sedan uppklädda i kostym och slips respektive finklänning och uppsatt hår sitta runt ett findukat bord med var sin liten askopp och prata statussymboler och röka mellan rätterna. Sverige hade upplevt en raketartad resa rakt upp genom Maslows behovspyramid, vant sig vid den moderna standarden, och fann sig nu överst på toppen där man enligt Maslow ska börja sukta efter mening och självförverkligande. Man hade en Volvo på gatan utanför Modulentvillan, stereo, TV, vattentoalett och snart nog även avocadofärgad kyl, men vad var meningen?
Långsamt började gemene man längta efter enklare former, uppriktighet och mening. Och reklammakarna var inte sena att haka på trenden. Reklambranschen hade med Leon Nordin i spetsen genomlevt en revolution de senaste åren, från att vara annonsförmedlare till att vara utvecklare av marknadskreativa concepts. Den tidigare klichébaserade reklamen byttes mot en fyndigare som tog mottagaren på allvar. Med goda löner och för den tiden goda kontakter med utlandet låg dessa reklammakare själva i framkanten av trenden. Så när Pripps ville öka försäljningen av mellanölet genom att förändra människors livsstil så fanns redan konceptet i kreatörernas bakhuvuden. Samma kategori av kreatörer som lärde folk att lilla Renault 4 var ett coolt statement, och alls inte en rostburk för de som inte hade råd med en riktig bil, tog sig nu an Pripps med vilkas resurser man lyckades uppbåda en imponerande samling kulturpersoner som medverkade i boken. Slas, Torsten Ehrenmark, Piraten, Ströyer, Beppe Wolgers, Olle Adolphson, Margareta Sjögren och Jolo. Pripps var stort. Bryggeribranschen hade upplevt en enorm strukturrationalisering, inte olikt övriga Europa bortsett från Belgien – ölets Dalarna – där man då och nu har haft flera hundra små bryggerier. Sedan några år har antalet bryggerier ökat i Sverige också, men det är en annan historia.

Kort sagt, året innan studentrevolterna skapar några nykreativa reklamare, på uppdrag av en bryggerijätte som slukat all lokal ölkultur i landet, en bok som blir en förelöpare på allt vad som komma skall av mysdressar, knytkalas, proggrörelse, ”hej det var från försäkringskassan”, anslagstavlan, fem myror, osv. Den som intresserat sig för kartläggning av trender vet att dessa alls inte handlar om enskilda händelser eller inititativ utan långa vågor av samverkande tendenser. Men någonstans härikring började vågen som skulle sluta i ett klasch med ”Vilse i pannkakan” och kärnkraftsomröstningen. Inte långt efter den sistnämnda blev Spendrups huvudleverantör för nyrenoverade Café Opera och startade en annan trend, men det är ytterligare en annan historia.

Språket är härligt ”reklambyråbussigt” och vi ska inte sticka under stol med att det har inspirerat oss själva i vår skrivande gärning här på Unnasig.se.

Budskapet är tydligt. Se till att ha några mellanöl i kylen, och lite bra påläggsvaror i kylen så kan du när som helst unna dig en trevlig stund med dina vänner. Ta det lugnt och må bra. Det är enkelt!

Så här beskriver bryggerimonopolets litterära leverantörer denna ”folkrörelses” mission:  

Kom in på en öl och en smörgås 1

Radikala ord för att komma från en öljättes reklamkampanj! Men det handlade inte bara om att släppa på de sociala formaliteterna, det skulle ske med kvalitet också. Istället för att äta pocherad sjötunga på parmiddagarna kunde man väl köpa ett par kilo strömming och grilla på en fotskrapa i trädgården! Enkelt, äkta, ärligt, gott!

Kom in på en öl och en smörgås 2

Boken försöker också lära konsumenten att inte vara rädd utan ta för sig av livets goda, stega fram till delikatessdisken och prova sig fram!

Kom in på en öl och en smörgås 3

Det finns ett annat budskap också som vi gärna instämmer i. Det enkla är ofta det bästa. The best things in life are free. Man ska unna sig saker och må bra, men ytterligare en ros på tårtan gör inte saken bättre. Som t ex med ägg- och ansjovismackan:  

Kom in på en öl och en smörgås 4

 Det här tycker vi att man gott kan ta med sig. Att unna sig handlar inte bara om att vältra sig i lyx och excesser. Det handlar också om att öka kvaliteten på unningarna, att skala bort det överflödiga. Att ta sig tid att fokusera på en unning i taget, hitta kärnan och njuta av den ordentligt. Att unna sig på riktigt!

  1. 3 Comment(s)

  2. By mats on Nov 6, 2009 | Reply

    Tack för ert inlägg! Denna bok är enligt mig ett mästerverk. Inte receptmässigt men för det faktum att den faktiskt finns! Vi tar alltid fram den när vi vill skratta/smacka. Detaljerna i hur man skall agera hos charkuteristen är obetalbart. Unna alla ett skratt över en öl!

  3. By Henrik Daleskog on Dec 4, 2009 | Reply

    Underbar!

  4. By Petter on Feb 5, 2011 | Reply

    Helt fantastisk bok. Förstår inte hur världen klarat sig utan den så länge. Var finns all kitsch år 2011?

Post a Comment